Ini Cerita Saya

My photo
Selangor, Malaysia
Simple:Talkative:Love my Si Putih much:Nerdy:Eat like monster:Good driver ever:Eldest in a family:Mummy's and Daddy's sweet daughter:What else??? Mr Gajah's EHEMMMMM.

Friday, May 10, 2013

Ramadhan Countdown! Let's start.

Dah habis ganti puasa lepas?
Jom countdown Ramadhan.
Asyik nak countdown New Year je.

Salam. Hallooo..
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). karena itu, Barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan Barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. (QS. Al Baqarah: 185)
Hari ni hari terakhir dan Jumaat terakhir untuk Jamadil Akhir, dan malam ni akan bermula bulan mulia yang baru iaitu REJAB bermaksud kita ada 2 bulan lagi (mengikut kalendar Islam) sebelum Ramadhan menjelma. I am so excited because ni first Ramadhan aku tak totally tak berpuasa dengan family. Kali ni aku berpuasa jauh dengan time difference yang sangat sedih. Aku excited tapi dalam masa yang sama aku tahu aku akan rindu berbuka puasa dengan family. It's okay. Setiap pengorbanan pasti ada hikmah disebaliknya. Just face it babe.

Sempena Ramadhan yang bakal menjelma, marilah kita start mengumpul amalan yang selama ni kita terleka. Kita bersihkan diri kita dengan amalan semoga Ramadhan kali ni lebih bermakna. Manalah tahu kalau Ramadhan ni Ramadhan terakhir buat kita. Tak sia-sia kita kumpulkan amalam sebelum Ramadhan bakal tiba.

Aku pun tak pandai sangat nak cerita bab bulan Rejab dan Syaaban ni. Apa kata kita sama-sama tambahkan ilmu dan share kan.

http://www.iluvislam.com/tazkirah/bulan-islam/2457-beribadahlah-sepanjang-rejab-dan-syaaban.html


"Semoga Ramadhan kali ni lebih bermakna dan lebih dirindui kita umat manusia. InsyaAllah..."



No comments: