Ini Cerita Saya

My photo
Selangor, Malaysia
Simple:Talkative:Love my Si Putih much:Nerdy:Eat like monster:Good driver ever:Eldest in a family:Mummy's and Daddy's sweet daughter:What else??? Mr Gajah's EHEMMMMM.

Thursday, March 14, 2013

Program Pasca Siswazah is back!

Program Pasca Siswazah?
Apa tu?
Jom study oversea. :)

Salam. Hallooo.

Setelah sekian lama aku biarkan blog aku ni bersawang, hari ni aku tiba-tiba nak post pasal Program Pasca Siswazah Luar Negara 2013/2014. Apa kaitan dengan aku eh? Kaitannya ialah aku one of the oversea student under MARA sponsorship. Ada faham? So kat sini aku nak share a few things yang InsyaAllah dapat membantu korg yang ada niat dan plan nak sambung study.

Basically program ni untuk peringkat pasca siswazah e.g. Master, Professional dan PhD DAN mempunyai semangat untuk menjadi duta kecil Malaysia ke luar negara. Over ayat aku kan? Ikut pengalaman aku (Tapi aku punya pengalaman pelik sikit la), benda ni senang je. Kalau kita tak bertangguh dan ikut je prosedur, tak susah sangat la. Ada la beberapa prosedur yang aku boleh share:



  1. Buka website MARA (Klik sini). Tengok ruangan iklan tu, ada tulis pasal Pasca Siswazah 2013/2014. Tekan situ plak. :)
  2. Then isi la form yang disediakan utk apply program ni. (Jangan lupa tengok terma & syarat dulu ye kawan-kawan)
  3. Sementara tunggu jawapan MARA, elok sangatlah anda semua buat research untuk universiti mana and course apa yang menjadi idaman hati. (Make sure dalam ranking yang MARA nak.)
  4. Tengok under TimesHigherEducation. Boleh la tengok mana yang bersesuaian. Yang penting Top 200 Universiti okay! 
  5. Apply je seberapa banyak universiti sebagai backup. Nanti bila result MARA dah keluar, dah boleh terus proceed dengan universiti

Korg boleh follow any update through FB untuk program ni. http://www.facebook.com/Pasca2013

GOOD LUCK GUYS!

P/s: INGAT! Benda ni nampak senang TAPI proses dia panjang berjela. Biasalah, nak handle MARA lg, universiti lagi. InsyaAllah, niat yang baik Allah akan tolong. Yang penting jangan TANGGUH dan kena YAKIN!

3 comments:

zura said...

boleh tak nak tanya bnyk lagi.. emel sy nurulnazurahmn@gmail.com sy nak buat acca dkt Uk lepas habis degree bulan januari ni.. sy harap awk boleh bantu saya

Nani Shahimi said...

Boleh. InsyaAllah. Email la sy ye. hananishahimi@yahoo.com

Balqish Yakob said...

Salam...sy nk tanya, iklan MARA yg pasal prog pasca siswazah tu dia kluar setiap bulan 3 ek? Sbb sy pn ada intention nk further abroad tu yg risik2 tanya ni...