Ini Cerita Saya

My photo
Selangor, Malaysia
Simple:Talkative:Love my Si Putih much:Nerdy:Eat like monster:Good driver ever:Eldest in a family:Mummy's and Daddy's sweet daughter:What else??? Mr Gajah's EHEMMMMM.

Monday, December 31, 2012

SEJARAH dan kita

SEJARAH?
Post title pun dah macam tajuk dalam buku SEJARAH
Best ke SEJARAH?

Salam. Hye!

On 16th December until 21st December, aku dengan kawan-kawan Leicester pergi holiday sambil belajar ke ANDALUSIA,SPAIN! Pada awalnya aku rasa macam berbelah hati nak join the trip sebab hati melonjak-lonjak nak balik Malaysia. Tapi bila fikir balik, "More than 20 years you staying at Malaysia Nani. Come on la. This is the time you can go anywhere you want". Okay. So trueee. Bila lagikan nak berjalan ke negara orang. Belum tentu lepas ni ada rezeki aku dari segi masa or kewangan ke kan? Aku pun membukakan pintu hati dan akal untuk membuat trip ni happy dan interesting. 

Memang banyak sejarah Islam yang aku belajar kat sini. Interesting okay SEJARAH rupanya. Kenapalah aku siap boleh failed ujian bulanan masa form 5 dulu. Nasib baik result SEJARAH masa SPM agak okay. Kalau tak memalukan nama mama sebagai cikgu SEJARAH. Eeee. teruknya. Kalau kita cuba untuk minatkan sesuatu tu, benda tu akan jadi mudah dan lebih menarik. Sepatutnya aku sedar dari dulu. Okay, it's enough! 

So, here I put some pictures followed by our tentative on that day. Enjoy!

First Day
Derby and Malaga

5.00am: Ready to fly. From East Midlands Airport to Malaga Airport. 




  Hello Malaga, Spain!


Malaga









Second Day
Gibraltar

What is interesting about Gibraltar, it is under UK government but it is located in a Spain. What the surprise right? So, we need to pass through the immigration and passport needed. 


The road is very challenging. Ohmy! It may test your drive level


The one and only mosque in Malaga


Jabal Tariq behind the mosque. You need to read the history. Amazing Muslim history


View from the top of Jabal Tariq. Nice and calm


Gibraltar airport is one of the most dangerous airport in the world.WHY?
"The runway goes from side to side on the island"



Third Day
Al-Hamra, Granada










Our tourist guide, Maria


Fourth Day
Seville






Fifth Day
Cordoba

In a Cordoba Mezquita.
The great mosque of Cordoba have 1293 pillars. How's big the mosque are, is it?



Salah satu kota lama yang dimusnahkan



So, tak banyak sangat gambar aku letak. Kalau ikutkan, kamera aku je ada dalam 200++ gambar. Belum lagi camera orang lain. Bukan nak cakap apa, Andalusia ni memang tempat yang sangat menarik. Dunia Andalusia sangat menyentuh hati aku untuk tahu sejarah Islam pada zaman dahulu. Kita kena ingat, tanpa cerita dulu, tak akan kita yang sekarang. Apa yang aku belajar dari trip ini ialah, hargailah agama yang ditinggalkan Nabi Muhammad S.A.W dan jagalah agama dengan hati bukan dengan nafsu.

P/s: Ehem. Pengalaman yang paling menarik ialah, DRIVE KERETA SEBELAH KIRI OKAY! Mula-mula nervous tapi dah lama-lama Alhamdulillah, boleh la. Jangan balik Malaysia tak reti drive kereta macam biasa sudah la. Eh!

No comments: