Ini Cerita Saya

My photo
Selangor, Malaysia
Simple:Talkative:Love my Si Putih much:Nerdy:Eat like monster:Good driver ever:Eldest in a family:Mummy's and Daddy's sweet daughter:What else??? Mr Gajah's EHEMMMMM.

Friday, December 28, 2012

Azam vs New Year

3 days to go
Goodbye 2012
Welcome 2013

Salam. Hai!

Mesti ramai post kat fb ke twitter ke macam,

"Sedihnya nak tinggalkan 2012"
"Azam 2012 pun tak tercapai lagi"
"Harap 2013 lebih baik dari sebelumnya"

Kenapa kalau masuk tahun baru je mesti akan jadi trend ada azam eh? Aku selalu try nak ada azam baru contohnya kalau masa study dulu, nak dapat pointer 3 something ke, tak pun nak ada azam macam nak ada money saving every month berapa2 ke. So itu boleh dikira azam kan? Aku tak pernah pula terfikir nak ada azam, nak jadi lebih baik, lebih sopan and so on. WHY? 

Sebab azam macam tu, like be a good girl, a muslimah, or be better than before, itu semua bagi aku bukan azam tahunan tapi patut dijadikan azam untuk hari-hari. Maksud aku, bila kita bangun pagi setiap hari atau nak tidur setiap malam, kita perlulah ada azam baru setiap kali kita bangun pagi. Contohnya bila bangun pagi, azam hari ni nak study untuk beberapa jam. 

Tak kira la tahun baru ke, bulan baru ke, hari baru ke, kita kena ada azam. Tapi untuk setiap tahun baru tu, kalau nak ada azam tu biarlah azam yang besar dan baik untuk diri kita. Kita sebagai umat Islam perlulah tetapkan azam macam tahun ni nak biasakan diri qiyamulail ke, biasakan diri puasa sunat ke and so on. Bukan ke itu lagi bagus? 

Walau apa pun azam kita, biarlah sesuatu yang kita buat tu ikut kemampuan kita dan yang penting ikhlas. Aku sendiri pun ada azam baru dan aku pun tak sure azam tahun lepas settle ke tak tapi yang aku tahu aku nak status aku untuk 2013 dari single kepada double. eh! :)

HAPPY NEW YEAR


No comments: